Door: Hofland motoren Gepubliceerd op: 12-12-2020

Offroad met de TET route

De Trans Euro trail, een Europese motorroute met 51.000 km aan all- en offroad wegen. Het is een uitdagende route langs mooie landschappen door Europa. De TET loopt momenteel ook met 1028 km door Nederland, onze rit ging vanaf halverwege de zuidelijke route richting Beek. Om de route te rijden kun je de trail downloaden voor een navigatiesysteem of een navigatieapplicatie, zoals maps.me. Dit is een lijn over de kaart heen, anders dan een geplande route die over de reguliere wegen loopt. Het gedownloade bestand is om te zetten naar een bestand geschikt voor het navigatiesysteem.
De Nederlandse route verbindt o.a. de route uit Engeland met Nederland, hierdoor loopt een deel van de Nederlandse TET - richting de veerboot in IJmuiden – over afvalt. De beste tijd van het jaar om de route te rijden is maart tot en met november, de geschatte duur van de complete Nederlandse TET route is twee tot drie dagen. En wij hebben een stuk voor je gereden.

In tegenstelling tot TET-routes in andere landen, is deze route grotendeels plat. De wegen met hard zand, zacht zand en stenen halen je offroad vaardigheden echter wel flink naar boven. Anders dan onze verwachtingen over deze route was het een heel mooi onverhard parcours. Afhankelijk van de tijd van het jaar, kunnen er op sommige plekken matig drijfzand ontstaan. Andere plekken kunnen dan weer spekglad zijn door de harde ondergronden en glibberige modder.

Wij zijn op weg gegaan met een BMW 1250gs en een Triumph Tiger 1050. Het was slecht weer, een grote blubber bende wat resulteerde in verraderlijke sporen met water. De 1250gs is een motor gemaakt voor elk terrein, hij heeft de echte kenmerken van een offroad motor. De 1200 gs en de 1250 gs zijn dan ook motorfietsen gebaseerd op een Dakar motor uit de jaren 80. Hier is het model nog steeds op gebaseerd, waardoor deze motoren goed overweg kunnen met deze omstandigheden. De vering en traction control van deze motor hebben hier een groot aandeel in. De zware motoren trokken met aanhoudend gas over de wegen en paden. Die ons door de bosrijke omgeving en uitgestreken landschappen leidden.

Verassend genoeg hadden we lange stukken met mul zand voor ons liggen waar geen eind aan leek te komen. De paden lopen door verschillende omgevingen zoals door de bossen of over landweggetjes van de lokale boeren. Deze landweggetjes kunnen uitslaan op een heel smal pad langs een sloot, wat de route spannend houdt. Wat opviel was dat de mensen langs de route zoals wandelaars fietsers heel vriendelijk waren. De lokale mensen leken gewend aan motorrijders, zij gingen aan de kant, bleven kijken naar hoe je het deed en staken hun hand op.

Onder onze motoren zaten de Dunlop Mutant motorbanden. Dit is een motorband met vier-seizoenen prestaties voor diverse motoren. De band levert een superieure grip in koude en natte omstandigheden. Het is een dynamische band voor een motorfiets en specifiek goed geschikt voor en GS en Triumph. Deze band beviel goed tijdens het rijden van de route, overigens gaat onze voorkeur uit naar een echte off-road band. De Mutant is een zeer geschikte band wanneer je bijvoorbeeld geen budget hebt voor een extra set banden maar wel off-road ervaring op wilt doen.

Dit off-road avontuur is niet te onderschatten, het is een intensieve route wanneer je weinig ervaring hebt met off-road motorrijden. Goede banden en juiste kleding zullen je helpen bij het avontuur. Wanneer je voor één keer de TET-route gaat rijden heb je niet veel voorbereiding nodig, goede banden en een werkend navigatiesysteem zijn al snel voldoende.
De TET-route veranderd constant door het toevoegen van nieuwe en betere paden en de continu veranderende regels. Om deze redenen is het verstandig om de meest recente route te downloaden van de Trans Euro Trail organisatie.

Download hier de route